יום שישי, 9 באפריל 2010

בכורה מחודשת: ראיון עם אלונה דניאל

(צילום: יחצ')

אלונה דניאל תופיע ב-28/8 בחיפה במופע משותף עם טל גורדון. לקראת ההופעה הצפויה ואלבום חדש בפתח, היא שוחחה עם חן לב. 

אלונה דניאל עסוקה בימים אלה בחמש הפקות: הופעותיה לבד עם גיטרה- שהיא עושה במקומות כמו "הפטרייה", "התקליט", "קפה ביאליק" וב"תמונע", הופעותיה של קורין אלאל- אותה היא מלווה על התופים ובשירה כבר שבע שנים, הופעותיה עם ההרכב המשותף והמצליח ובו חברים יחד איתה גם רונית שחר, טל גורדון ומיכאל מאירזון- בעלה שהחליף את ג'וני שועלי, הופעות בוקר של שירי ילדים של לאה גולדברג ומרים ילן שטקליס יחד עם הרכב מיוחד שמתחמה בעיבודים ג'אזיים ופרויקט חד פעמי ב"בית אביחי" הירושלמי, בו היא תיקח חלק בפרויקט יחד עם שלמה בר. בין לבין היא מתקלטת במועדונים (לאחרונה אף תיקלטה בפאב ה"ג'פטו" שבקריות, ח"ל), מלמדת גיטרה ותופים ואף פעילה ב"צער בעלי חיים" בתל אביב. היא הוציאה שני אלבומי סולו, "מסיבה במרתף הארמון" (1990) ו"זאבים" (1992), ומלבד השתתפותה באופרת הרוק "צבעוני שחור", שיתפה פעולה עם יובל מסנר וערן צור בלהקת "טאטו" ויותר מאוחר ב"רביעיית מסנר". בקרוב עתיד לצאת אלבום הסולו השלישי שלה, "ליל הבכורה", שעל מילותיו קיבלה לאחרונה פרס מאקו"ם. "בתקופה האחרונה העניין שלי השתנה מכתיבת שירים לנגינה וברגע שאתה לא מנגן, אז באופן טבעי דברים לא יוצאים באלבומי סולו אלא דרך הרכבים אחרים", מסבירה דניאל מדוע אלבום הסולו השלישי שלה עתיד לצאת בהפרש שנים ניכר מקודמו. "יותר עניין אותי לנגן, הרבה יותר מאשר לשיר סולו, אבל במשך השנים הצטברו שירים שפה ושם כן הייתי כותבת. יום אחד קורין אלאל ביקשה שאנגן לה כמה מהשירים שלי והיא התלהבה מהחומר. בגלל שבאותו הזמן היא סיימה לבנות את האולפן שלה, היא רצתה שהאלבום הראשון שיוקלט באולפן הזה יהיה האלבום שלי כי הוא הכי מצא חן בעיניה מבין כמה שרצו להקליט אצלה . השיר הראשון מהאלבום שיצא לרדיו היה 'לילות', שהיה שיר השבוע של רשת גימל וגם היה לו קליפ ששודר די הרבה בערוץ 24".

זה לא קצת מוזר מבחינתך להקליט אצל קורין את האלבום? 

"הרבה אנשים לא יודעים את זה, אבל קורין היא טכנאית קול שלמדה אצל יואב גרא בבית ספר להנדסת קול והיא מקבלת מדי חודש ירחוני סאונד שבהם יש את כל המפרט של המכשירים החדשים ולומדת את כל הדברים שחדשים בתחום".


איך נוצר החיבור שלך, שהוליד מופע משותף, יחד עם טל גורדון, רונית שחר וג'וני שועלי?

"מי שמכיר קצת יותר מקרוב את העבודה שלי ושל טל, יודע שזה חיבור טריוויאלי כי מאז ומתמיד התארחנו האחת אצל השנייה לפחות פעם בחצי שנה, כבר עשרים שנה ואנחנו משתפות פעולה כשמזדמן לנו. עם רונית, טל שיתפה בעיקר פעולה כי הן מכירות עוד מהלהקה הצבאית, למרות שאני מכירה את רונית עוד כשהייתה חיילת ורק הגיעה לתל אביב. את ג'וני הביאה רונית, אבל שיתוף הפעולה איתו הסתיים אחרי כמה הופעות כי הוא בדיוק נוסע לחו"ל בקרוב לתקופה ארוכה ומיכאל מאירזון מחליף אותו על הבמה".
 
התחלת מפסנתר קלאסי ועברת לגיטרה. איך התגלגלת לנגן על תופים?

"התאהבתי בתופים לפני שמונה שנים ואיך שהתחלתי לנגן בהם ישר הרגשתי שזה הכלי שהכי מבטא אותי. התחלתי לנגן על התופים, לפעמים שבע שעות ביום, ותוך שנתיים הגעתי לרמת תיפוף טובה והתחלתי לקבל הצעות להתארח בכל מיני הופעות. באחת ההופעות שמעה אותי קורין אלאל והחליטה שהיא רוצה שאבוא לנגן אצלה בהופעות והשאר היסטוריה".


אופרת הרוק "צבעוני שחור" הייתה בדרך הנכונה להצליח, אבל בסופו של דבר זה לא יצא לפועל. מה קרה באמצע?  

"בהופעה ה-15 של 'צבעוני שחור' הגיעו קניינים מ'אל-סם', כדי להתרשם ולקנות כ-100 הופעות לבתי ספר, לימי סטודנט ולבסיסים צבאיים וגם 'הד ארצי' היו חזק בתמונה והוציאו לנו את האלבום, אבל דווקא באותו היום, באמצע ההופעה, נרצח יצחק רבין וממש מאותו הרגע הכל הוקפא ובסופו של דבר הופסק".

ואם כבר שיתופי פעולה, אי אפשר שלא לדבר על להקת "טאטו" שיותר מאוחר התאחדה כ"רביעיית מסנר". מי יזם את הרעיון לחזור לעבוד ביחד?

"יובל בא עם רעיון לקחת שירים שלנו ותזמר את זה לרביעית מיתרים. אחרי כמה זמן הוא הגיע עם החומרים האלה ודובר רק על כמה הופעות. בסופו של דבר זה הפך לשלוש שנים של הופעות וגם לדיסק, שהפך את זה למשהו הרבה יותר גדול ממה שהיה צריך להיות".

 (צילום: יח"צ)


האם לדעתך "טאטו" הייתה עוברת את הפלייליסט גם היום?

"לא בטוח בכלל, כי היום כי זה הפוך מכל מה שמצליח היום. אז הייתה התקופה של קוטנר בגל"צ והוא קידם את כל הרוקיסטים. היום הרבה יותר קשה להיכנס לפלייליסט ואני לא רואה שיר של 'טאטו' עובר את הרשימה".


ואם כבר פלייליסט, למה לא המשכת את הקו של "מסיבה במרתף הארמון"?


"עשיתי אלבום אחד 'פופי', שהצליח ומכר זהב והראיתי שאני כן יכולה להצליח מסחרית אם אני רוצה. אחריו הוצאתי את 'זאבים', שהיה אלבום רוקי בלי הנוסחא הקבוע של המלודיה ובלי שיהיו בו שירים קליטים שכל אחד יכול לזמזם, והוא מכר כ-8000 עותקים, שזה יפה מאוד בשביל אלבום לא מסחרי. ב'זאבים' הגשמתי את כל הפנטזיות המוזיקאליות שלי והטקסטים שלו היו יותר מאתגרים מהאלבום שקדם לו- אני תמיד אומרת שאם אין בשירים שלי משהו למוח, אז זה לא בשבילי".


מה צפוי בהופעה שלך עם טל גורדון בהופעה בחיפה?

"אנחנו עוד לא יודעות האם נופיע עם הרכב של ארבעה אנשים, כאשר נתי ניב תהיה על התופים, או האם יהיה מדובר בטריו שלי עם מיכאל וטל, כשאני אתופף. נעשה שירים חדשים מתוך האלבום החדש וטל תעשה שירים מהאלבום האחרון ושירים מהאלבומים הקודמים".

אלונה דניאל, "ליל הבכורה", עצמאי, 2009


 (כתבה מתוך המגזין החיפאי העצמאי "פונץ'", כפי שפורסמה בגיליון מספר 8- אוגוסט 2008)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה